Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

Δ. Μπαλής : Ανοιχτή επιστολή ...

Από τον συνάδερφο Δημήτρη Μπαλή πήραμε την πιο κάτω επιστολή  και την Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής  Επιτροπής   για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα ,  τα οποία και παραθέτουμε αυτούσια.
Ανοιχτή επιστολή προς κάθε σκεπτόμενο Εκτελωνιστή.
Κάτι τέτοιο ( ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΕΟΚΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΝΩΣΙΑΚΟ ΚΩΔΙΚΑ.)  δεν μας περιέγραψε η Κυρία Αγγελοπούλου Βασιλική στο 34ο Συνέδριο της Ο.Ε.Τ.Ε. ; 
Αντί λοιπόν κάποιοι εκπρόσωποι της ΕΚΕΠΑ όχι μόνο να την επευφημήσουν, να την καταχειροκροτήσουν να σκεφθούν ότι προς τα εκεί πρέπει να βαδίσουμε, ότι η εξειδίκευση και η συστηματική εκπαίδευση είναι το μέλλον μας, βγήκαν και δήλωσαν ότι το πρόβλημα του εκτελωνιστικού κλάδου είναι ταξικό και χλεύασαν την Κυρία αυτή με εκφράσεις όπως "τι μας λέει τώρα το κοριτσάκι ;".
Ευτυχώς που ο κλάδος των Εκτελωνιστών, έχει και υγιή μέλη με ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα και σύντομα θα τους αποβάλει ως "κλαδική χολέρα".
Δημήτρης Μπαλής
" Μουτζαχεντίν (Σύμφωνα με τον ορισμό που απέδωσε στους υποψήφιους για τις εξετάσεις πτυχίου Εκτελωνιστή το 2008, ο κύριος Τάσος Ασημακόπουλος) "





ΕL


Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης   C 229/68


31.7.2012


Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής με θέμα «Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα
(αναδιατύπωση)»
[(Χ)Μ(2012) 64 βηαί — 2012/0027 (£ΟΌ)]
(2012^ 229/13)
Εισηγητής: ο κ. ΡΕΖΖΙΝΙ
Στις 7 και στις 13 Μαρτίου 2012, και σύμφωνα με τα άρθρα 33, 114 και 207 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αντίστοιχα, αποφάσισαν να ζητήσουν γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής σχετικά με την
Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα
(]ΟΜ(2012) 64 βηαΐ — 2012/0027 ((Όϋ).
Το ειδικευμένο τμήμα «Ενιαία αγορά, παραγωγή και κατανάλωση», στο οποίο ανατέθηκαν οι σχετικές προπαρα-σκευαστικές εργασίες, υιοθέτησε τη γνωμοδότησή του στις 8 Μαΐου 2012.
Κατά την 481η σύνοδο ολομέλειας, της 23ης και 24ης Μαΐου 2012 (συνεδρίαση της 23ης Μαΐου 2012) η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή υιοθέτησε την ακόλουθη γνωμοδότηση με 135 ψήφους υπέρ, 3 κατά και 3 αποχές.


1. Συμπεράσματα και συστάσεις
1.1                        Η ΕΟΚΕ φρονεί ότι μία αποτελεσματική τελωνειακή ένωση αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση της διαδικασίας ευρωπαϊκής ολο-κλήρωσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων κατά τρόπο αποτελεσματικό, ασφαλή και δια-φανή και να μπορέσει να συνδυαστεί με τη μέγιστη δυνατή προ-στασία των καταναλωτών και του περιβάλλοντος και με την αποτε-λεσματική καταπολέμηση της απάτης και της παραποίησης προϊ-όντων κατά τρόπο ενιαίο σε όλη την έκταση της Ένωσης.
1.2           Η ΕΟΚΕ ζητά, συνεπώς, να επιδιωχθεί η εφαρμογή μιας ενιαίας τελωνειακής πολιτικής, η οποία να βασίζεται σε εναρμονι-σμένες, διαφανείς, απλοποιημένες και προσαρμοσμένες στα τελευ-ταία δεδομένα διαδικασίες, που να είναι σε θέση να συμβάλει στην ενίσχυση, σε παγκόσμια κλίμακα, της οικονομικής ανταγωνιστικότη-τας της ΕΕ και που να έχει χαραχθεί κατά τρόπο που να προστα-τεύονται η διανοητική ιδιοκτησία, τα δικαιώματα και η ασφάλεια των επιχειρήσεων και των ευρωπαίων καταναλωτών.
1.3           Με βάση την προοπτική αυτή, η ΕΟΚΕ επιδοκιμάζει την υποβολή εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της υπό εξέταση πρότασης κανονισμού, η οποία αποτελεί αναδιατύπωση του κανονι-σμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 της 23ης Απριλίου 2008, και εκφράζει την ευχή ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί, θα υιοθετηθούν ενιαίοι ορισμοί και θα προβλεφθεί η παροχή της κατάλληλης ενημέρωσης και αναλυτικής κατάρτισης, επιπλέον των απαιτούμενων δημοσιονο-μικών πόρων, τόσο εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και εκ μέρους των κρατών μελών.
1.4           Η ΕΟΚΕ συμφωνεί, φυσικά, με την ευθυγράμμιση των δια-τάξεων του κώδικα με τη Συνθήκη της Λισαβόνας ως προς το ζήτημα της μεταβίβασης αρμοδιοτήτων και της ανάθεσης εκτελε-στικών εξουσιών, δίχως να διαταράσσεται η ισορροπία που έχει επιτευχθεί μεταξύ Κοινοβουλίου και Συμβουλίου, με τα δύο όργανα να κατέχουν ισότιμη θέση όσον αφορά τις κατ' εξουσιοδότηση πράξεις.
1.5           Η ΕΟΚΕ θεωρεί, εξάλλου, απαραίτητη και σημαντική την εισαγωγή  μέτρων  εκσυγχρονισμού, π.χ. την  απλοποίηση  της


τελωνειακής νομοθεσίας και την ολοκλήρωση της διαλειτουργι-
κής μηχανοργάνωσης των τελωνείων, για την διευκόλυνση των εμπορικών πρακτικών και την ενίσχυση του συντονισμού των δρά-σεων πρόληψης και καταστολής.
1.6       Η ΕΟΚΕ εκφράζει, ωστόσο, την ανησυχία της για το ενδε-
χόμενο να υπάρξουν διαφορετικές ερμηνείες της τελωνειακής
νομοθεσίας της ΕΕ εκ μέρους των επιμέρους κρατών μελών
,
πράγμα που θα αποτελέσει σημαντικό γραφειοκρατικό εμπόδιο για τις επιχειρήσεις, ιδίως δε για τις επιχειρήσεις μικρών διαστάσεων, και θα έχει, κατ' επέκταση, αρνητικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.
1.7           Από την οπτική αυτή, η ΕΟΚΕ υποστηρίζει με αποφασιστι-κότητα την πρόβλεψη του κεντρικού τελωνισμού,ο οποίος δια-σφαλίζεται χάρη στα κατάλληλα ηλεκτρονικά συστήματα· τη συστη-ματική χρήση τυποποιημένων μεθόδων εργασίας· τη «μοντελοποί-ηση» των επιχειρηματικών διεργασιών τη διάδοση όλων των πρωτοβουλιών που αφορούν τα ηλεκτρονικά τελωνεία· και τη σύσταση, σε πειραματική βάση, μιας ειδικής επιχειρησιακής ομάδας που θα είναι σε θέση να παρεμβαίνει άμεσα, υποστηρίζοντας τις καινοτόμους διαδικασίες.
1.8           Η ΕΟΚΕ αναγνωρίζει ότι είναι σκόπιμο να μετατεθεί σε επόμενο στάδιοη θέση σε εφαρμογή του κώδικα, ώστε να υπάρξει ο χρόνος που απαιτείται για την ανάπτυξη εναρμονισμένων ηλε-κτρονικών συστημάτων και τη βελτίωση της οργάνωσης των τελω-νειακών διαδικασιών στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένω-σης, κυρίως όμως για την παροχή της κατάλληλης ενημέρωσης και κατάρτισης των ανθρώπινων πόρωνκαι την διευκόλυνση, κατ’ επέκταση, των διεθνών εμπορικών συναλλαγών και της ταχείας κυκλοφορίας των προσώπων και των εμπορευμάτων.
1.9           Σύμφωνα με την ΕΟΚΕ είναι απαραίτητο να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ των τελωνειακών διοικήσεων, των αρχών επο-πτείας της αγοράς, των υπηρεσιών της Επιτροπής και των ευρωπαϊ-κών υπηρεσιών, για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της ποιότητας των αγαθών που διασχίζουν τα σύνορα της ΕΕ.


31.7.2012


ΕΙ


Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης


Γ 229/69





1.10               Η ΕΟΚΕ υπογραμμίζει τη σημασία της βελτίωσης της ποι-ότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους εμπορικούς παράγοντες και στους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, και συνιστά στην Επι-τροπή να ενθαρρύνει - προτείνοντας συγκεκριμένα οφέλη και καθιε-ρώνοντας απλοποιημένες διαδικασίες - τους εν λόγω παράγοντες να υποβάλλουν αίτηση προκειμένου να τους αναγνωριστεί η ιδιότητα του εγκεκριμένου οικονομικού φορέα.
1.11             Η ΕΟΚΕ επιμένει ότι είναι απαραίτητο να προβλεφθεί η δέουσα κοινή ενημέρωση και κατάρτιση των τελωνειακών υπαλλήλων, των οικονομικών φορέων και των εκτελωνιστών, με σκοπό τη διασφάλιση της ενιαίας εφαρμογής και ερμηνείας της τελωνειακής νομοθεσίας και την αποτελεσματικότερη προστασία των καταναλωτών, μέσω, επιπλέον, και της σύστασης ακαδημαϊκών εδρών  Jean Monnet ευρωπαϊκού τελωνειακού δικαίου, σε στενή συνεργασία με τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα από όλη την ΕΕ.
1.12             Η ΕΟΚΕ έχει την πεποίθηση ότι είναι, εξάλλου, απαραίτητο να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες και οι ικανότητες που διαθέτουν τα μεμονωμένα κράτη μέλη, με σκοπό την ίδρυση μιας Ευρωπαϊκής τελωνειακής σχολής υψηλής εξειδίκευσης, η οποία να προάγει την εμπειρογνωμοσύνη των επαγγελματιών του τελωνειακού τομέα, ώστε να καταστεί δυνατό να συσταθεί, συν τω χρόνω, ένα ενιαίο ευρωπαϊκό τελωνείο.
2. Η σημερινή κατάσταση
2.1             Τα τελωνεία διαδραματίζουν ζωτικής σημασίας ρόλο στην κατοχύρωση της ασφάλειας και της προστασίας, στην διασφάλιση της προστασίας των καταναλωτών και του περιβάλλοντος, στην εξασφάλιση της πλήρους είσπραξης των φορολογικών εσόδων, στην καταπολέμηση της απάτης και της διαφθοράς και στην επι-βολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας. Η εισαγωγή προϊ-όντων παραχάραξης και πειρατείας στην ΕΕ οδηγεί σε απώλεια εσόδων και παραβιάζει τα δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας, θέτει δε σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια και την υγεία των Ευρω-παίων καταναλωτών.
2.2           Ο κοινοτικός τελωνειακός κώδικας του 1992, που εξακο-λουθεί να ισχύει μέχρι σήμερα, εφαρμόζεται με διαδικασίες που συχνά κάνουν χρήση εγγράφων σε έντυπη μορφή, παρά το γεγονός ότι ο ηλεκτρονικός εκτελωνισμός έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή, με τη βοήθεια εθνικών ηλεκτρονικών συστημάτων, δίχως, όμως, να είναι υποχρεωτική η χρήση του σε ευρωπαϊκή κλίμακα.
2.3           Στο μεταξύ, ο ρόλος των τελωνείων διευρύνθηκε, εξαιτίας της αύξησης των εμπορικών ροών και άλλων παραγόντων που έχουν σχέση με την ασφάλεια των προϊόντων και με τις νέες τεχνολογίες πληροφορικής, στοιχεία που είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της εσωτερικής αγοράς, χάρη, μεταξύ άλλων, στις τροποποιήσεις που επέφερε η Συνθήκη της Λισαβόνας.
2.4           Το 2008 υιοθετήθηκε ο εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας (ΕΤΚ) (1), για να καταστεί δυνατή η αντιμετώπιση της αύξη-σης των εμπορικών ροών, να διασφαλιστεί η νέα διαχείριση των κινδύνων και η προστασία και ασφάλεια του νόμιμου εμπορίου και να εδραιωθεί ένα κοινό περιβάλλον μέσων πληροφορικής, τόσο για τα τελωνεία όσο και για το εμπόριο.
2.5           Οι κανόνες του ΕΤΚ έχουν ήδη τεθεί σε ισχύ, αλλά για να μπορέσουν να εφαρμοστούν κατάλληλα χρειάζονται οι ανάλογες διατάξεις εφαρμογής, οι οποίες είχε προβλεφθεί να υιοθετηθούν έως τις 24 Ιουνίου 2013. Η προθεσμία αυτή, ωστόσο, δεν είναι
(1) ΕΕ I 145 της 4.6.2008, σελ. 1.


δυνατό να τηρηθεί για λόγους τεχνικής και πρακτικής φύσεως, εξαιτίας σύνθετων νομικών ή λειτουργικών πτυχών ή πτυχών που άπτονται της πληροφορικής.
2.6           Η ΕΟΚΕ είχε ήδη την ευκαιρία, στις γνωμοδοτήσεις της για το θέμα, να παρατηρήσει ότι «οι προθεσμίες αυτές [...] έχουν τεθεί με βάση αισιόδοξες προβλέψεις» (2) και να επισημάνει ότι «η έλλειψη ενός κανονισμού εφαρμογής - η σύνταξη του οποίου υπά-γεται, εξάλλου, στις αρμοδιότητες της Επιτροπής - δημιουργεί προς το παρόν ορισμένες αβεβαιότητες όσον αφορά ορισμένους κανό-νες» (3)· ωστόσο η ΕΟΚΕ εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι «η τελω-νειακή ένωση, που ήταν το εφαλτήριο της ευρωπαϊκής οικονομικής ολοκλήρωσης, δεν θα μπορούσε σήμερα να υπολείπεται αβλαβώς του κόσμου του διεθνούς εμπορίου» (4).
2.7           Όσον αφορά τους δημοσιονομικούς πόρους, η ΕΟΚΕ επα-ναλαμβάνει όσα ήδη ανέφερε στην πρόσφατη γνωμοδότησή της σχετικά με τη θέσπιση προγράμματος δράσης για τα τελωνεία και τη φορολογία στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την περίοδο 2014-2020 (ΡΙδθυδ) (5): «Αυτό, ωστόσο, θα πρέπει να είναι μόνο η αρχή μιας δράσης την οποία η ΕΟΚΕ έχει υποστηρίξει στο παρελθόν επανειλημμένα (6), της οργανωμένης συνεργασίας όλων των φορέων, εθνικών και ευρωπαϊκών, που μετέχουν στην καταπολέμηση της οικονομικής απάτης και του οικονομικού εγκλή-ματος: της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, του οργανωμένου εγκλήματος, της τρομοκρατίας, του λαθρεμπορί-ου, κοκ».
2.8           Εξάλλου, η ΕΟΚΕ φρονεί ότι, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί δύο προγράμματα, το Τελωνεία 2013 και το ΡίδεΗΐίδ 2013, τα οποία ακολούθησαν ξεχωριστή πορεία σήμερα όμως συρρέουν σε ένα ενιαίο πρόγραμμα, το ΡΙδθυδ, είναι σκό-πιμο να διατηρηθεί «η κυριότερη θετική πτυχή του προγράμμα-τος» ΡΙδΟΙδ, δηλαδή «η σημασία που δίνει στον ανθρώπινο παράγοντα»:

      «Πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι εθνικές τελωνειακές και φορο-λογικές διοικήσεις θα διαθέτουν επαρκή εξοπλισμό για να αντε-πεξέλθουν στις προκλήσεις της επόμενης δεκαετίας·
      οι τομείς της φορολογίας και των τελωνείων θα πρέπει να διαθέτουν ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα τεχνολο-γιών πληροφορικής (ΤΠ), το οποίο να περιλαμβάνει στοιχεία όπως ο Εκσυγχρονισμένος Τελωνειακός Κώδικας (ΕΤΚ)·
      η ΕΟΚΕ θα επιθυμούσε να διενεργηθούν λεπτομερέστερες εκτι-μήσεις του αντίκτυπου του προγράμματος στους προϋπολογι-σμούς της ΕΕ και των κρατών μελών» (7).
2.9         Για να μπορέσει να εκσυγχρονιστεί ο τελωνειακός τομέας
πρέπει να διατεθούν επαρκείς χρηματοδοτικοί πόροι υπέρ των δια-
δικασιών και των μεθόδων που εξυπηρετούν τις τελωνειακές δρα-
στηριότητες, ιδιαίτερα δε υπέρ της δημιουργίας ηλεκτρονικών
συστημάτων και της κατάρτισης των ενδιαφερόμενων ανθρώπινων
πόρων.
(2)    ΕΕ 318 της 23.12.2006, σελ. 47.
(3)    ΕΕ 309 της 16.12.2006, σελ. 22.
(4)    ΕΕ 324 της 30.12.2006, σελ. 78.
(5)    ΕΕ € 143 της 22.05.2012, σελ. 48.
(6)    Γνωμοδοτήσεις της ΕΟΚΕ “Καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του
φόρου προστιθέμενης αξίας”, ΕΕ
347 της 18.12.2010, σελ. 73·
“Προώθηση της χρηστής διακυβέρνησης στον φορολογικό τομέα”, ΕΕ
^ 255 της 22.9.2010, σελ. 61· “Φοροδιαφυγή που συνδέεται με την
εισαγωγή και άλλες διασυνοριακές συναλλαγές”, ΕΕ
277 της
17.11.2009, σελ. 112· “Είσπραξη απαιτήσεων σχετικών με φόρους,
δασμούς και άλλα μέτρα” και “Διοικητική συνεργασία στον τομέα της
φορολογίας”, ΕΕ
317 της 23.12.2009, σελ. 120.
(7)    Πβλ. σημ. 5, ό.π.


Γ 229/70


ΕΙ


Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης


31.7.2012





2.10           Οι στρατηγικοί στόχοι της νέας πρότασης κανονισμού παραμένουν οι ίδιοι με αυτούς του κανονισμού (ΕΚ) αρ. 450/2008, ο οποίος τελεί υπό αναδιατύπωση: πρόκειται για στόχους που συν-δέονται με τις πολιτικές που εφαρμόζονται στο εμπόριο αγαθών τα οποία εισέρχονται στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εξέρχονται από αυτό· η ΕΟΚΕ έχει ήδη διατυπώσει τη γνώμη της για το θέμα (8).
2.11              Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο διατύπωσε τις θέσεις του, στο ψήφισμά του της 1ης Δεκεμβρίου 2011, σχετικά με τον εκσυγ-χρονισμό των τελωνειακών υπηρεσιών (9) και αντιμετώπισε τα σχε-τικά προβλήματα: της τελωνειακής πολιτικής, των μέσων διασφάλι-σης της ανταγωνιστικότητας και της διαχείρισης του κινδύνου, της ενιαίας θυρίδας, της εναρμόνισης των συστημάτων τελωνειακού ελέγχου και κυρώσεων, των απλοποιημένων διαδικασιών, των οικο-νομικών συμφερόντων και των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτη-σίας, καθώς και της ενίσχυσης της τελωνειακής συνεργασίας.
2.12           Από την πλευρά της, η ίδια η Επιτροπή, στην έκθεση προόδου της σχετικά με τη στρατηγική για την εξέλιξη της τελωνει-ακής ένωσης (10), εξήρε την ανάγκη:

      της υιοθέτησης μιας ευρύτερης στρατηγικής προσέγγισης που να προωθεί τη συνεργασία με άλλες υπηρεσίες και διεθνείς εταίρους, στους τομείς της ασφάλειας, της υγείας και του περι-βάλλοντος·
      της βελτίωσης και του εκσυγχρονισμού της διακυβέρνησης, και πιο συγκεκριμένα των δομών και των μεθόδων εργασίας, με ιδιαίτερη έμφαση στις τελωνειακές διαδικασίες που είναι κατά κύριο λόγο προσανατολισμένες στις επιχειρήσεις·
   της συγκέντρωσης και της από κοινού αξιοποίησης των δυνα-τοτήτων και των ικανοτήτων των κρατών μελών και της Επιτρο-πής με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ομοιομορφίας και την επίτευξη οικονομιών κλίμακος στο πλαί-σιο του προγράμματος ΡΙ50Ι5·
      του καθορισμού μιας βάσης για την αποτίμηση και την εκτί-μηση της απόδοσης (αποτελέσματα και επιτεύγματα) προκειμέ-νου να καταστεί δυνατό να εκπληρωθούν οι στόχοι της τελωνει-ακής ένωσης και να αναγνωριστούν οι καθυστερήσεις ή οι ελλείψεις.
2.13       Το Συμβούλιο, από την πλευρά του, με το ψήφισμά του
της 13ης Δεκεμβρίου 2011 (11), αποφάσισε να προβεί στη χάραξη
μιας στρατηγικής για την μελλοντική συνεργασία, με σκοπό τον
προσδιορισμό των μέτρων που πρέπει να αναληφθούν προκειμένου
να βελτιωθεί, στη συνέχεια, η τελωνειακή συνεργασία, καθώς και η
συνεργασία με άλλες αρχές, και να ενισχυθεί ο ρόλος των τελωνείων
ως βασικής αρχής ελέγχου της διακίνησης των αγαθών εντός του
χώρου ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης, για την αποτελεσμα-
τικότερη προστασία των πολιτών της Ένωσης.
3. Η πρόταση της Επιτροπής
3.1 Η Επιτροπή προτείνει την αντικατάσταση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας) με έναν αναδιατυπωμένο κανονισμό ο οποίος, μεταξύ άλλων:
    ευθυγραμμίζει το κείμενο με τη Συνθήκη της Λισαβόνας·
(8)    Πβλ. σημ. 2.
(9)    Ψήφισμα του ΕΚ 1.12.2011 (2011/2083/ΙΝΙ).
(10)    (ΙΟΜ(2011) 922 της 20ης Δεκεμβρίου 2011.
(11)    ΕΕ 5 της 7.1.2012, σελ. 1.


      το προσαρμόζει στις πρακτικές πτυχές και στις εξελίξεις της τελωνειακής νομοθεσίας και των λοιπών τομέων πολιτικής που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τη διακίνηση των εμπορευμάτων μεταξύ ΕΕ και τρίτων χωρών
      προβλέπει επαρκή χρόνο για την ανάπτυξη των υποστηρικτικών συστημάτων ΤΠ που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του.
3.2 Η αναδιατύπωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 προ-βλέπει την καλύτερη αντιστοιχία της νομοθεσίας με τις εμπορικές πρακτικές, χάρη στην επιλογή της βέλτιστης δομής και στον άριστο προγραμματισμό της ανάπτυξης συστημάτων ΤΠ, ενώ παράλληλα ενσωματώνει όλα τα πλεονεκτήματα του κανονισμού υπό αναδιατύ-πωση, και συγκεκριμένα την απλούστευση των διοικητικών διαδικα-σιών για τις δημόσιες αρχές, τόσο της ΕΕ όσο και των κρατών μελών, και τους ιδιώτες.
4. Γενικές παρατηρήσεις
4.1             Η ΕΟΚΕ επιδοκιμάζει την υιοθέτηση εκ μέρους της Ευρω-παϊκής Επιτροπής της πρότασης κανονισμού για την αναδιατύπωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβου-λίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2008, για τη θέσπιση του εκσυγχρονισμένου κοινοτικού τελωνειακού κώδικα.
4.2           Η ΕΟΚΕ θεωρεί, ωστόσο, ότι η επιδοκιμασία την εν λόγω πρότασης συνεπάγεται ότι θα πρέπει να διασφαλιστούν τα εξής:

      ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την θέση σε ισχύ των διατάξεων εφαρμογής, ώστε να μην χρειαστούν νέες αναδιατυπώσεις ή να σημειωθούν καθυστερήσεις·
      ενιαίες ερμηνείες της τελωνειακής νομοθεσίας της ΕΕ, ώστε οι τελωνειακές αρχές της ΕΕ να μπορούν να δρουν ως ενιαία διοίκηση με σκοπό την υλοποίηση του ενιαίου ευρωπαϊκού τελωνείου·
      ίδια επίπεδα ελέγχου και ίση μεταχείριση των φορέων σε όλη την έκταση του τελωνειακού εδάφους της ΕΕ, με τυποποιημένες διαδικασίες ελέγχου, τελειοποιημένη έκδοση της ενιαίας θυρίδας και διευκολύνσεις πρόσβασης στο καθεστώς του εγκεκριμένου οικονομικού φορέα·
      η ευρεία ενημέρωση όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, με σκοπό την ομοιόμορφη εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων και των ηλεκτρονικών διαδικασιών, σύμφωνα με κοινά πρότυπα που να διασφαλίζουν την πλήρη διαλειτουργικότητα των τελω-νείων
      η ποιοτική κατάρτιση των ανθρώπινων πόρων των τελωνείων και των φορέων, σύμφωνα με ευρωπαϊκά δεδομένα και πρότυπα, με σκοπό την εξύψωση του επιπέδου επαγγελματισμού και των ευθυνών των τελωνειακών, η οποία να συνοδεύεται από τη δέουσα παρακολούθηση, σύμφωνα με ευρωπαϊκές παραμέτρους ποιότητας·
      επαρκείς ευρωπαϊκοί και εθνικοί χρηματοδοτικοί πόροι, οι οποίοι να εξασφαλίζουν τη λειτουργία εξειδικευμένων προγραμ-μάτων όπως το ΡΙδθυδκαι ευρωπαϊκών προγραμμάτων συνεχούς κατάρτισης (που να καλύπτουν, μεταξύ άλλων, και την απαιτούμενη γλωσσική προετοιμασία και κατάρτιση σε ΤΠΕ), καθώς και την ίδρυση ακαδημαϊκών εδρών |β3Π Μοπ-πεΙ·


31.7.2012


ΕΙ


Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης


Γ 229/71





— η συγκέντρωση και από κοινού αξιοποίηση των δυνατοτήτων και των ικανοτήτων τόσο των κρατών μελών, όσο και των ευρωπαϊκών οργάνων, με σκοπό την ίδρυση μιας Ευρωπαϊκής τελωνειακής σχολής υψηλής εξειδίκευσης η οποία να προ-άγει την εμπειρογνωμοσύνη των επαγγελματιών του τελωνει-ακού τομέα.
4.3           Η ΕΟΚΕ θεωρεί ότι τα ζητήματα αυτά είναι ιδιαίτερα σημα-ντικά για την κατάρτιση και τις κοινές πρωτοβουλίες στον τομέα των ΤΠ, διότι μπορούν να διασφαλίσουν την καθιέρωση υψηλών προτύπων διαλειτουργικότητας των τελωνειακών συστημάτων και μιας ενιαίας ευρωπαϊκής τελωνειακής νομοθεσίας, καθώς και ομοι-ογενών προσόντων και προτύπων λειτουργίας.
4.4           Οι σημαντικές επενδύσεις που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί με σκοπό την θέση σε λειτουργία ηλεκτρονικών και διαλειτουργικών τελωνειακών συστημάτων δεν έχουν ακόμη εξαλείψει τις διαφορές στον νομοθετικό τομέα και στον τομέα της χρήσης των δεδομένων: είναι σκόπιμο να αξιοποιηθεί το χρονοδιάγραμμα της πρότασης της Επιτροπής και να καταβληθούν μεγαλύτερες προσπάθειες εναρμόνι-σης, ώστε η ενιαία ευρωπαϊκή τελωνειακή νομοθεσία να μπορέσει να γίνει πραγματικότητα και να χρησιμεύει ως βάση για την επίτευξη του στόχου που υποστηρίζει η ΕΟΚΕ: τη δημιουργία ενός ενιαίου ευρωπαϊκού τελωνείου.
4.4.1 Για την ομοιόμορφη εφαρμογή του νέου κανονισμού, η ΕΟΚΕ συνιστά τη σύσταση, σε πειραματική βάση, μιας ευρωπαϊκής ειδικής ομάδας ταχείας παρέμβασης, η οποία να υποστηρίζει το εξειδικευμένο και επίπονο έργο των τελωνειακών υπαλλήλων, ιδιαί-τερα στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.


4.5           Η ΕΟΚΕ επιβεβαιώνει όσα έχει ήδη αναφέρει, δηλαδή ότι: «ένας από τους μακροπρόθεσμους στόχους της Ένωσης πρέπει να είναι η διαχείριση των τελωνείων εκ μέρους της Κοινότητας: μία διαχείριση αυτού του είδους παρουσιάζει πλεονεκτήματα διότι είναι πιο απλή, πιο αξιόπιστη και λιγότερο δαπανηρή, καθώς και διότι επιτρέπει την διαλειτουργικότητα με άλλα ανάλογα συστήματα της ΕΕ και των τρίτων χωρών» (12).
4.6           Κατά την ΕΟΚΕ είναι σημαντικό να υπάρχουν διαθέσιμες κατευθυντήριες γραμμές προσαρμοσμένες στα τελευταία δεδομένα, για τους ελέγχους των εισαγωγών και την ασφάλεια των προϊόντων, καθώς και μία δημόσια βάση δεδομένων για τα επικίνδυνα εμπο-ρεύματα που εντοπίζονται στο πλαίσιο τελωνειακών ελέγχων.
4.7           Η Επιτροπή θα πρέπει να λάβει υπόψη της τις παρατηρήσεις που η ΕΟΚΕ διατύπωσε στη γνωμοδότησή της της 13ης Δεκεμβρίου 2007 για το οριζόντιο νομοθετικό πλαίσιο (13), σχετικά με την ανάγκη βελτίωσης του συντονισμού και ενίσχυσης των δραστηριο-τήτων εποπτείας της αγοράς.
4.8           Όσον αφορά την νομική προστασία στην αγορά της ΕΕ, οι κανόνες θα πρέπει να προσανατολιστούν προς νέα συστήματα που να επιτρέπουν τον προσδιορισμό της προέλευσης και να διασφαλί-ζουν την ανιχνευσιμότητα των προϊόντων, ώστε να βελτιωθεί η ενημέρωση των καταναλωτών και να ενισχυθούν οι δράσεις πρόλη-ψης των παρατυπιών και των περιπτώσεων απάτης στον τελωνειακό τομέα.


Βρυξέλλες, 23 Μαΐου 2012.


της


Ο Πρόεδρος Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
ίίΐίίϊαη ΝΙ1550Ν


(12)    ΕΕ 318 της 13.9.2006, σελ. 47.
(13)    ΕΕ 120 της 16.5.2008, σελ. 1.

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !