Ενα βήμα πριν να ανοίξει το φάκελο των φοροαπαλλαγών, που προβλέπονται στο νόμο με τον οποίο επικυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στην Cosco, βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στο στόχαστρό της έχει τεθεί η πρόβλεψη για επιστροφή -εντός 60 ημερών- του ΦΠΑ που καταβάλλει η Cosco στο κράτος. Η Επιτροπή εξετάζει αν πρόκειται για κρατική ενίσχυση, που δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Cosco έναντι άλλων επιχειρήσεων.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή ήταν έτοιμη για ανακοινώσεις την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά ζητήθηκε από την ελληνική πλευρά αναβολή, με την αιτιολογία ότι η κυβέρνηση μόλις είχε αναλάβει τα καθήκοντά της. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να γίνει νέα συνάντηση προκειμένου να πειστεί η Επιτροπή ότι δεν τίθεται θέμα κρατικών ενισχύσεων.
Η υπόθεση άνοιξε το 2009, όταν η Επιτροπή άρχισε να ερευνά την υπόθεση έπειτα από καταγγελίες που έγιναν από την Ελλάδα. Το Μάρτιο του 2010 το υπουργείο Οικονομικών, που είχε την ευθύνη για την κατάρτιση των φοροελαφρύνσεων που συνόδευαν τη σύμβαση παραχώρησης στον κυρωτικό νόμο που πέρασε από τη Βουλή, έστειλε υπόμνημα στο οποίο απαντούσε σε 34 ερωτήματα και τόνιζε, μεταξύ άλλων, ότι ο νόμος δεν δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Cosco.
«Είναι σαφές ότι καμία από τις προσδιοριζόμενες αλλαγές, και δεν δεχόμαστε ότι υπήρξαν αλλαγές σε σχέση με οποιαδήποτε διάταξη, δεν παρήγαγε οικονομικό πλεονέκτημα για τη ΣΕΠ - (Cosco) το οποίο δεν θα είχε λάβει υπό κανονικές συνθήκες στην αγορά. Η διαδικασία του διαγωνισμού υπήρξε αναμφίβολα ανοικτή, διαφανής και χωρίς διακρίσεις, και η οικονομική αξιολόγηση των “αλλαγών” καθώς και η εξέταση του σκεπτικού τους καταδεικνύουν ότι το αποτέλεσμα θα ήταν το ίδιο. Επομένως η σύμβαση παραχώρησης όπως υπογράφηκε δεν συνεπάγεται κρατική εγγύηση», τονιζόταν χαρακτηριστικά.
Ως επιχείρημα αναφερόταν σειρά έργων που έχουν γίνει στην Ελλάδα με τρόπο ανάλογο όπως οι συμβάσεις παραχώρησης για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, την Αττική Οδό, το Μετρό Θεσσαλονίκης και την Ιονία Οδό.
Στον αντίποδα, όμως, έχει προβληθεί το επιχείρημα ότι τα συγκεκριμένα έργα είναι άνευ ανταγωνισμού, ενώ σε ό,τι αφορά τους Σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων υπάρχει και ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ που δεν απολαμβάνει τα ίδια πλεονεκτήματα, όπως και άλλα λιμάνια. Επίσης έχει τεθεί και θέμα ανταγωνισμού σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, αφού το λιμάνι του Πειραιά θεωρείται κόμβος για το διαμετακομιστικό φορτίο.
Από πλευράς υπουργείου Οικονομικών, στη συνάντηση που αναμένεται να γίνει, θα υποστηριχθεί με οικονομικά στοιχεία, ότι πράγματι η διάταξη αυτή δεν ήταν και στην πράξη κρατική ενίσχυση.
ToυΑντώνη Τσιμπλάκη
για τη Ναυτεμπορική
Αναδημοσίευση
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !